Het uitgangspunt van Google’s nieuwe
dienst klopt als een bus.
Het ‘sociale web’, het internet waar iedere consument talloze nieuwtjes,
links, plaatjes en filmpjes deelt, groeit als kool. De moderne mens gooit
een onnoemelijke hoeveelheid informatie het web op.
Met Buzz zet Google de achtervolging op die informatie in op populaire sociale
netwerken als Facebook en Twitter.
Relevant
Buzz moet "relevantie vinden in al het lawaai", schrijft
Google op zijn officiële weblog.
De dienst is een toevoeging aan Google’s maildienst Gmail. Gebruikers kunnen
sociale updates volgen, zoals links en foto’s van bekenden, en zelf ook
berichtjes plaatsen. Nu zijn er al meer diensten die informatie uit
verschillende webbronnen verzamelen.
De grote toegevoegde waarde van Buzz moet echter relevantie zijn. Google zegt
gepersonaliseerde tips te kunnen geven, om voor de gebruiker automatisch
relevante nieuwtjes uit al het digitale lawaai te filteren.
Geen Facebook
Het grootste sociale netwerk online is Facebook, dat wereldwijd inmiddels
meer dan 400 miljoen gebruikers heeft. Een groot minpunt aan Buzz is dat het
niet gekoppeld is aan Facebook. Berichten op het tweede grote succesverhaal
van het web, Twitter, zijn wel te volgen. Via Buzz ook publiceren op Twitter
is echter niet mogelijk.
Hierdoor mist Buzz, voorlopig, een belangrijk deel van het sociale web dat de
dienst overzichtelijk zegt te maken.
Achterloper
Google is verreweg de grootste zoekmachine en daarnaast actief in
bijna elk hoekje van de digitale wereld. In sociale netwerken heeft
Google echter nog weinig potten weten te breken. Orkut, een dochter van
Google, is het grootste sociale netwerk van Brazilë, maar daarbuiten
beduidend kleiner dan Facebook of Myspace.
In 2007 kocht Google Jaiku, een microbloggingdienst die verdacht veel op
Twitter lijkt. Alleen heeft Jaiku het succesverhaal van Twitter bij lange na
niet geëvenaard.
Buzz maakt van Gmail in wezen een sociaal netwerk. Alle gebruikers kunnen
elkaar desgewenst volgen. Volgens marktonderzoeker Comscore had Gmail eind
2009 176 miljoen gebruikers. Zouden zij allemaal gaan 'Buzzen', iets dat
niet waarschijnlijk is, dan komt Buzz alsnog niet in de buurt van Facebook.
Sociaal, dat zijn mensen
Het ordenen van het almaar uitdijende sociale web is op zich geen slecht
plan. Door aan te bieden de chaos voor de gebruiker te ordenen, mist Google
echter een elementair punt.
Het sociale web heeft zijn naam te danken aan menselijke keuzes en menselijke
interactie. Sociale netwerken zijn sociaal bij de gratie van menselijke
contacten. Twitteraars klikken niet op goed geluk een willekeurig bericht
aan. Zij maken zelf een bewuste keuze wie ze interessant genoeg vinden om te
volgen.
Het zelfde geldt voor voor sociale netwerken als Facebook of het meer
zakelijke Linkedin. De persoonlijke selectie van mensen in het netwerk
bepaalt de waarde van het medium.
Wat is Buzz?
De belangrijke vraag is wat Google met Buzz wil. Als apart, nieuw netwerk
maakt Buzz een kansje, omdat het direct een potentieel gebruikerspubliek -
Gmail-gebruikers - heeft. Facebook bijbenen lijkt echter een wel heel zware
klus.
Als aggregator, een manier om online informatie te verzamelen, is Buzz vooral
een extraatje voor Gmail-gebruikers. Zolang Facebook en Twitter niet
volledig te volgen en bij te werken zijn, is Buzz echter erg incompleet als
toegangspoort tot het sociale web.
Wil Buzz data van sociale netwerken daadwerkelijk computermatig gaan ordenen,
dan zou Google wel eens grondig de plank mis kunnen slaan. De kracht van het
sociale web is dat mensen zelf uitkiezen met wie zij communiceren. Een link,
nieuwtje of tip van een bekende is veel meer waard dan een automatisch
gegenereerd "relevant" bericht.
Facebook dwarszitten?
Er is een kans dat ook Google wel inziet dat het met Buzz Facebook niet kan
verslaan. Mogelijk wil de zoekgigant Facebook gewoon even een hak zetten.
De sociale netwerksite is namelijk onverwacht snel een informatiebron voor
veel internetters geworden. 'Facebookers' delen wekelijks in totaal meer dan
5 miljard 'stukjes content' - links, nieuwsberichten, foto's etcetera. Als
jouw Facebook-vrienden daar de van jou relevante berichten uit weten te
filteren, waar zou je dan nog een zoekmachine voor gebruiken?
Lees ook:
mobiele markt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl